Semla el fettisdagsbulle???

Ja vad säger du??
Har sett dessa skapelser börja dyka upp på hyllorna överallt. Människor frågar om semelbullar (eller heter det semlebullar) i butiken och på cafeer finns dom klara att handla och bara mumsa i sig.. :)

*******

Fettisdagen, eller något ålderdomligt vita tisdagen (en beteckning som dock även något oegentligt används för tisdagen i stilla veckan), i Finland fastlagstisdagen, är i kristen tradition tisdagen efter fastlagssöndagen, 47 dagar före påsk. Dagen är därmed rörlig, och kan infalla som tidigast 3 februari och senast 9 mars. Fettisdagen är den andra av de tre dagarna i fastlagen, dagarna före fastan, där den första är blå måndagen och sista askonsdagen.

Namnet fettisdag är bildat av "fet" och "tisdag", där fet syftar på all god mat som brukade ätas på fettisdagen. Ordet är belagt sedan 1594.

********

Tycker du om semlor? Brukar du tjuvstarta eller är du semeldagen trogen????? Jag får nog vackert vänta på den speciella dagen med tanke på att en semla är väl inte riktigt GI vänlig men går sannerligen att göra om skulle jag tro så den blir det men jag väntar ett tag till. :)
Den som väntar på nåt gott.. ;)

Jag vill försöka hitta på några alternativ.. och det finns ju saffranssemlor och chokladsemlor. För min del kommer det nog luta åt en chokladsemla. MUMS!!!






Bilder : google


Vilken semla gillar du???

Kommentera inlägget här :