Julkalender och adventskalender

Tycker det har vart tyst om årets julkalender eller är det så att jag har vart mer upptagen med annat så jag helt enkelt har missat detta..?? Ja kanske är det så.. Det har vart mycket och allt har inte vart roligt.. Men när jagkollade runt så hittade jag iallafall på barnkanalen det som kommer bli årets julkalender. Brukar ni följa kalendern på tv ? Brukar ni göra egna till barnen ?? Jag följer på tv tillsammans men övriga familjen men vi har nog inte alltid haft en kalender att öppna. Tror nog vi köper hem en i år. Men sen så har jag aldrig gjort en egen kalender med paket till barnen . Jag vet att de har kompisar som får och har fått tidigare jular en kalender som har ett paket per dag. Varför jag har velat är för att då gäller det att jag håller i det varje år. Jag gillar nämligen inte dessa färdiga kalendrar och speciellt inte de med choklad i. Jag kan inte för mitt liv förstå varför jag ska köpa nåt sånt och ge mina barn en chokladbit varje dag. ?? Varför??? Så jag vill ju göra annat och då tar det tid och kostar pengar.. för det är ju billigare att handla en färdig chokladkalender eller?? Sparar ju tid om inte annat.. När jag nu velat om detta fram och tillbaka så har jag försökt att få ihop en kalender utan att vara så ambitiös..då jag får höra att det är just det jag kan vara.. för ambitiös.. Men jag tänker det är för mina barn och då vill jag att det ska vara speciellt.. kanhända blir det speciellt iallafall.. men jag gillar ju allt gorm.. ;) Jag har iallafall iden klar om en kalender och utformningen oxå määääään den håller jag för mig själv tills det är dags.. OOOM det blir så.. :) Men tillbaka till det om att göra en kalender med saker eller uppdrag de kan göra per dag.. Ex ut och bygg en snökoja, bygg en snögubbe, baka lussekatter, baka pepparkakor, bygg ett pepparkakshus, pyssla juldekorationer, pyssla en egen julkrans, etc etc ,, ja ni förstår.. detta är ju lätt att komma på men sen då??? att komma ihåg att ja just.. idag skulle vi ut i snön.. och jag som måste plugga eller inte alls har tid.. ?! Jag tänker kommer man kunna hålla detta??? Kanske blir en mer utmaning till mej,, till oss som föräldrar.. hihi... Hur som så ger jag er lite tips på hur de ser ut .. dessa bilder har jag googlat fram så det är inte mina och skulle det vara så att nån tar illa upp över att jag lånat er bild. säg till så tar jag bort den.
Men på tal om årets julkalender .. så här står det då på barnkanalens hemsida. Piratskattens hemlighet!!! Spännande!! Nästa års julkalender i SVT är ett magiskt och spännande äventyr om syskonen Minna och Sam som åker utomlands med sin mamma till Orkidékusten vid Medelhavet för att fira jul. Men den idylliska Orkidékusten är hotad och det enda som kan rädda den är om de kan hitta den legendariska piraten Aquilas försvunna skatt. Tillsammans med sin kusin Bianca bestämmer sig barnen för att hitta den mytomspunna piratskatten. Men de förstår snart att det även finns andra som letar efter skatten som inte har samma hederliga avsikter. - Jag ser fram emot att berätta en klassisk skattjaktshistoria med ledtrådar och magiska kartor, spänning och nerv, godhet och ondska. Det blir en blandning av allvar och humor, med karaktärerna och deras relation till varandra i fokus, säger regissören Anna Zackrisson.

Kommentera inlägget här :