Halloween...

Runt om i butiker och på nätet börjar man förbereda sig för att fira halloween. Alla har sin verson av firande. Viisa har halloween fester med div spök och kusliga inslag. Det är oxå för många en tankens helg. Påminnelsen för de vi nån gång förlorat och saknar. Många tänder ljus på gravar och minns de fina minnen man har.
För mej är det bpda. Jag gillar att fira halloween, mer när jag var yngre än nu. Det har väl sina olika orsaker förvisso. Wikipedia säger så här om halloween;
Halloween eller Hallowe'en (från engelskans Hallow, "helgon", och e'en (kortform av even), "afton")[1] är en högtid som i sina ursprungsländer firades den 31 oktober. Halloween har sitt ursprung på Irland och delvis i Skottland. Via USA, dit många irländska emigranter kom under 1840-talets svält- och nödår, slog den igenom i Sverige under 1990-talets andra hälft. Där firas den inte sällan även på andra dagar, som helgen före Allhelgonadagen eller Allhelgonaafton. Även andra dagar kan förekomma.

En Halloweentradition bland barn är att klä ut sig i spökkostymer, och gå runt i kvarteret för att be grannarna om bus eller godis, liknande den påsktradition med påskkärringar som finns i Sverige. Det svenska Halloweenfirandet kan ses som etablerat, och omsätter varje år cirka en miljard kronor i Sverige.

Sverige omsätter groteska pengar i denna helg. Men så är det väl iofs runt varje sk stor helg.

Jag har hittat lite smågodis kring halloween hos hm.com. De är såå sött och fint.
Bilder tagna från hm.com och vil ni ha mer info gå in på deras hemsida. :)
Hej hopp... nu fortsätter jag att plugga inför mina två tentor..

Kommentera inlägget här :