65 miljoner svenska kronor

kommer vi svenskar att handla upp i jul. Det är ohyggligt mycket pengar. Och när jag kollar på min egen budget så ligger den inte på lååååååååååånga vägar på en hög summa men den e inte i mina ögon låg heller. Vi handlar julmat och ingredienser vi ska baka med. Vi handlar papper och snören vi ska slå in allt med, Vi kanske handlar nya kläder att ha på jul och nyår. Vi handlar kanske nya skor. Julklappar till barnen kanske mest men jag är lika barnsligt förtjust i julklappar nu som när jag var liten.. Jag erkänner jag vill ha julklappar men jag kan ändå inte låta bli att tänka på alla dessa barn och vuxna som varje år får ont i magen för att nu är det jul igen. Att som vuxen få se längtan i sitt barns ögon över en leksak eller klädesplagg barnet så gärna skulle vilja ha i julklapp. Eller den där coola leksaken att leka med. Och sen få se denna längtan försvinna med orden.. "du vet att vi inte har dom pengarna".. Men jag kan inte själv  föreställa mej hur det är för jag har aldrig själv fått uppleva det. Jag har visst fått höra att det kanske vi inte har råd med men aldrig har jag behövt vara utan mat och inte en gång har jag behövt bli utan vare sig julklappar eller presenter på min födelsedag. Och ofta har jag fått det jag vill ha.. Ja jag är bortskämd.. Men jag är oxå bortskämd på kärlek. Jag älskar min mamma och pappa som fått mej att känna att mina jular vart underbara. Som gjort att jag nu vill ge mina egna barn en underbar jul. Och vi handlar. Jag vill att dom ska ha det så underbart det bara går.. Att dom ska få de julklappar dom önskar..  Men mest av allt vill jag att vi ska få tiden att umgås alla på jul. Nu är mina föräldrar skilda sen många år tillbaka och det har oxå gjort att jag har pendlat varje jul för att hinna med både mamma och pappa.. Det här har jag nu slutat med för jag orkar inte hålla på så.. Kanhända att mina barn inte upplever det på samma sätt som jag gjorde men så är dom mindre nu än jag var när jag började med det. FÖr vi var ju till morfars och farfars frma och tillbaka när jag var ltie men jag har inte nåt minne av att jag tyckte det var jobbigt. Men jag vill nu har en lugn jul och bygga upp känslan av att vi ska umgås.
Men samtidigt kan jag inte sluta tänka på att det finns människor därute som sitter ensam på jul och många kanske vill ha det så men alla dessa som kanske inte alls vill sitta ensam på jul men inte har nåt val.

Jag vet inte varför detta blir mer och mer påtagligt för mej. Men i år tänker jag köpa en julklapp som komemr hjälpa en annan människan liv åtminstonde för en stund. Jag tänker inte göra det för att lätta mitt eget samvete utan för att jag verkligen vill. Sen får vi se vad det leder till. Jag har än in bestämt vad jag kommer köpa in. Det finna massor med hjälporganisationer som har julpaket.

Så i år kommer jag även köpa en julklapp från en hjälporganisation. vilken det blir kommer ni få se senare.

Jag önskar att så många som möjligt får en underbar jul och att alla är tacksamma för vad vi har och inte för vad vi vill ha!!!

Idag är jag tacksam för att mina barn är friska och glada. Jag är tacksam för att jag har möjligheten att få träffa mina barn och ha dem hos mig. Jag är tacksam över att min familj är frisk och att vi kan träffas och umgås. Jag är tacksam för att ha träffat en person som älskar mej för den jag är. Jag älskar min familj och min älskade man!!!

GOD JUL önskar jag er alla!!!

Kram

Kommentera inlägget här :